Controlepunten

De wetgeving en regelgeving wordt regelmatig aangescherpt maar ook vereenvoudigd. De bekende Hollandse bureaucratie wordt hierbij niet mee uit de weg gegaan. Eens in de twee jaar zijn APK-keurmeesters verplicht een niet te onderschatten examen te doen. Bij de les blijven moeten ze elke dag. 
De onderdelen waarop de keurmeester, conform de door de overheid voorgeschreven richtlijnen, de voertuigen controleert zijn o.a.

Verkeersveiligheid
remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie.

Milieu
uitlaatgassen, roetmeting of viergasmeting

Algemeen
voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof

Roetmeting

Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw auto in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten in overeenstemming met de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

Viergasmeting

Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor, hybride of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

Utrechtseweg 259-261
1213 TR HILVERSUM

ma. t/m do. 8.30 - 17.00 uur
vrijdag van 8.30 tot 16.00
zaterdag: gesloten